top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMirjam Peppelman-Roelofs

Souvenir voor de Zwitserse gletsjer

Ik kreeg de opdracht om naar aanleiding van de film Saving Melting Glaciers With Blankets in the Swiss Alps: NBC Left Field , een souvenir te ontwerpen die zou kunnen worden verkocht in de souvenirwinkel aan de voet van de gletsjer.


Video still: Saving Melting Glaciers With Blankets in the Swiss Alps


Mijn eerste gedachte om iets te ontwerpen is met de gedachte om de tranen te drogen. Zoals je hierboven in de video still kunt zien grijpt het de mensen aan. Vanwege mijn borduurstudio PersoonLEUK was mijn eerste souvenir product gericht en besloot ik om een logo op een handdoek en zakdoek te borduren.


Dit vroeg om een verdiepende slag. Ik werd nieuwsgierig naar het materiaal wat wordt gebruikt om de gletsjer toe te dekken en ging opzoek. Via het Grand Hotel Glacier Du Rhône werd ik doorverwezen naar de site van Gletscher.ch waar ik bij de links de link tegen kwam van Künstlerin Silvia Michel. Met Silvia heb ik contact gezocht en er is een leuke mail wisseling ontstaan. Uiteindelijk heb ik via haar het 'vlies' kunnen bemachtigen wat op de gletsjer heeft gelegen. Zij heeft het daar zelf van de gletsjer gehaald en het is onderdeel geweest van haar installatie. Super tof dat zij daarvan een deel heeft willen afstaan aan mij voor mijn souvenir. Want ik droomde ervan om het souvenir te maken met het doek wat ook daadwerkelijk de gletsjers heeft bedekt.


Ik kreeg de associatie met 'knoop in je zakdoek'. Het niet mogen vergeten dat het smelten van de gletsjers iets is wat heel belangrijk is om in de gaten te houden en we niet uit het oog mogen verliezen. De zakdoek werd een 'gletschertas' een tas met een 'knoopsluiting'.

Hierboven zie je het prototype gemaakt van een andere stof aan de buitenkant.


De uiteindelijke gletsjertas.



Het materiaal intrigeerde mij, de vergelijking komt het dichtstbij vilt achtig materiaal. Niet te dik, maar wel een beetje stug en vooral de sporen van de gletsjer vind ik er bijzonder op. Het brengt mij in gedachte naar die plek en ik dagdroom weg over de gletsjer. Zou er eigenlijk niet een stukje bewaard moeten blijven voor later? Een klein stukje gletsjerdoek wat het verhaal verteld? Ik denk hierover na en ga dit verder uitwerken hoe dit vorm te geven.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page